Startside
1.kvartal
2.kvartal
3.kvartal
4.kvartal
5.kvartal
6.kvartal
7.kvartal
8.kvartal
9.kvartal
10.kvartal
11.kvartal
12.kvartal
13.kvartal
14.kvartal
15.kvartal
16.kvartal
17.kvartal
18.kvartal
19.kvartal
20.kvartal
21.kvartal
22.kvartal
23.kvartal
24.kvartal
25.kvartal
26.kvartal
27.kvartal
28.kvartal
29.kvartal
30.kvartal
31.kvartal
32.kvartal
33.kvartal
34.kvartal
35.kvartal
36.kvartal
37.kvartal
38.kvartal
39.kvartal
40.kvartal
41.kvartal
42.kvartal
43.kvartal
44.kvartal
45.kvartal
46.kvartal

Renovering af Draco 2500 Flyfish 1976

 

Her følger beskrivelsen af en igangværende totalrenovering af en gammel klassiker. 

Draco 2500 Flyfish blev bygget i Flekkefjord i Norge op igennem 1970'erne, produktionen ophørte i 1982 ca., efter byggenummer 500.

Tidsplanen har været skubbet et utal af gange, men en efterhånden realistisk vurdering, siger at båden er klar til sin anden jomfrurejse i 2020.

STATUS : ca. 3885 arbejdstimer brugt pr. 1. Oktober 2017

Beskrivelsen er skrevet i nutid, altså mens det hele er foregået. Der er derfor beskrevet beslutninger, som senere er lavet om.

De følgende billeder er taget fra den originale brochure.

       

       

      

Da båden blev købt i marts 2006, var den i halvdårlig stand, den kunne have været sejlklar til sæsonen 2006, men det blev besluttet at foretage en mere gennemgribende renovering, da der var alt for mange småting som generede helheden.

Sådan så båden ud, inden den blev taget op af vandet i januar 2006, billederne er fra salgsannoncen. Under besigtigelsen sidst i februar, stod den på land. Den bar præg af at den tidligere ejer havde mistet interessen, eller på anden måde ikke kunnet overkomme at holde den ved lige. Selvom der inden for de senere år var kostet en del penge på den, var det stadig indlysende at der skulle en større overhaling til, før den kunne blive som ny igen.

 

Og det er planen, når den er færdig, skal den være som ny!

 

Den bliver ikke 100% original, der vil blive lavet små ændringer her og der, man kan kalde det de opdateringer som Draco ikke nåede at lave, inden modellen gik ud af produktion.

At gennemføre dette projekt vil tage oceaner af tid, men båden er en gammel klassiker, som fortjener mere, end at sejle rundt som et gammelt vrag, der kun er lavet lappeløsninger på.

 

Teknisk data:

Længde: 7,6 m

Bredde: 2,8 m

Vægt: 2900 kg

Motorer: 2 x 120 hk OMC benzin, 2.5 liter(153 cui) 4 cyl. rækkemotorer, (originale). Motorerne stammer oprindeligt fra en Chevrolet Nova fra 1960'erne

Drev: OMC "Stringer" med elektrisk gearskifte.

Brændstoftank: 300 Liter

Topfart: 27 knob ca.

Byggenummer: 25-0190

Årgang: 1976, leveret d. 19 februar til forhandler Niels Baunsøe, København

 

Motor/drev valg

Den vel nok største beslutning, der skal tages i projektet, er valg af motor/drev. Overvejelserne igennem tiden har været mange. Her er de forskellige overvejelser listet op.

Første forslag:

2 x VW LT turbodiesel motorer (2.4 L række 6)koblet sammen med OMC Cobra drev.

Pro: Minimal vægt, let adgang til reservedele, kendte motorer på godt og ondt.

Contra: Effekt i underkanten (max 120 hk pr motor). Cobra-drevet er ikke velegnet til diesel pga. klokobling.

 

Andet forslag:

Beholde 2 x originale OMC motor/drev.

Pro: Nostalgi, originalitet.

Contra: Stor renovering (motor/drev), vanskelig adgang til dele(drev), effekt i underkanten.

 

Tredje forslag:

2 x 5.0 V8 motorer med OMC Cobra drev.

Pro: Høj effekt, nem adgang til (billige) reservedele til motor/drev

Contra: Høj vægt, stort brændstofforbrug

 

Fjerde forslag:

Beholde originale motorer, koblet sammen med OMC Cobra drev.

Pro: Let tilgængelige drev/drevdele, udskæring i agterspejl skal ændres til et mønster, der senere kan bruges til SX drev, altså skrovet bliver fremtidssikret.

Contra: Effekt i underkanten, større renovering af 30 år gamle maskiner.

 

Femte forslag:

2 x Mercedes Benz OM603 turbodiesel motorer (3.0 L række 6) koblet sammen med Volvo Penta SX drev.

Pro: Velkendte slidstærke motorer, tilstrækkelig effekt på dieselmotorer.

Contra: Vanskeligt at opdrive 2 motorer, som har kørt få km.

 

Sjette forslag:

Beholde originale motorer, koblet sammen med Volvo Penta SX drev.

Pro: Båden bliver fremtidssikret med SX drev.

Contra: Større renovering af 30 år gamle motorer, effekt i underkanten.

 

Syvende forslag.

2 x GM 4.3 V6 motorer med Volvo Penta SX drev.

Pro: Båden får rigelig kraftoverskud, støjsvage motorer, let adgang til reservedele.

Contra: Stort benzinforbrug.

 

Ottende forslag:

2 x Mercedes OM603 motorer (3.0 L række 6) med Volvo Penta SX drev.

Pro: Lavt brændstofforbrug, kan tankes i de fleste havne, simpel robust dieselmotor, nem at marinisere.

Contra: Effekt i underkanten.

 

Niende forslag.

2 x Mercedes OM606 motorer (3.0 L række 6, 24 ventiler) med Volvo Penta SX drev.

Pro: Lavt brændstofforbrug, kan tankes i de fleste havne, tilstrækkelig effekt

Contra: Mere kompliceret motor at marinisere.

 

Efter utallige overvejelser og spekulationer, faldt valget på forslag nr. 5 og to stk Mercedes OM603 Turbodiesel motorer er anskaffet.

Mercedes turbodieselmotorer har kun i en kort periode været med i overvejelserne. De blev oprindeligt valgt fra, pga. den store varmeudvikling fra turboladeren. Og det var ikke umiddelbart en nem/billig opgave at finde en turbolader med vandkølet turbinehus, som med sikkerhed ville matche motoren. MEN, efter at have besøgt diverse båd udstillinger og inspiceret samtlige marine turbodieselmotorer, ser det ud til at løsningen på varme-problemet er ret nemt. Stort set alle marinedieseler i dag, har turboen pakket ind i en såkaldt "Turbo jacket", som er en pose, syet i noget varmebestandig materiale.

 

Projektbeskrivelse

Beskrivelsen af projektet er delt op i kvartaler. Klik på et kvartal for at se fremdriften.

 

April - Maj - Juni 2006

Juli - August - September 2006

Oktober - November - December 2006

Januar - Februar - Marts 2007

April - Maj - Juni 2007

Juli - August - September 2007

Oktober - November - December 2007

Januar - Februar - Marts 2008

April - Maj - Juni 2008

Juli - August - September 2008

Oktober - November - December 2008

Januar - Februar - Marts 2009

April - Maj - Juni 2009

Juli - August - September 2009

Oktober - November - December 2009

Januar - Februar - Marts 2010

April - Maj - Juni 2010

Juli - August - September 2010

Oktober - November - December 2010

Januar - Februar - Marts 2011

April - Maj - Juni 2011

Juli - August - September 2011

Oktober - November - December 2011

Januar - Februar - Marts 2012

April - Maj - Juni 2012

Juli - August - September 2012

Oktober - November - December 2012

Januar - Februar - Marts 2013

April - Maj - Juni 2013

Juli - August - September 2013

Oktober - November - December 2013

Januar - Februar - Marts 2014

April - Maj - Juni 2014

Juli - August - September 2014

Oktober - November - December 2014

Januar - Februar - Marts 2015

April - Maj - Juni 2015

Juli - August - September 2015

Oktober - November - December 2015

Januar - Februar - Marts 2016

April - Maj - Juni 2016

Juli - August - September 2016

Oktober - November - December 2016

Januar - Februar - Marts 2017

April - Maj - Juni 2017

Juli - August - September 2017