|
Januar - Februar - Marts 2019I løbet af vinteren, vandslibes flybridgen, med håndkraft, med jævne mellemrum, så skader på diverse led på armene undgås. Fladerne, på indvendig side, som af den ene eller anden grund, ikke bliver særligt synlige, bliver ikke slebet. Tiden er efterhånden kommet, til at afmontere den gamle fenderliste. Den er i dårlig stand og malerarbejdet skal gøres uden listen på. To skader dukkede op, som listen kom af. En i fronten, samt en hvor brandskaden er. Brandskaden, var i sin tid blevet repareret, ved at lægge flere millimeter spartel på skroget. Som jeg husker det og kan se på billeder, var det ikke revnet, men det er ikke den løsning jeg har tænkt at gentage. Ved at slibe det yderste lag glasfiber af (ca 0,6 til 0,8 mm) kommer man ind til helt frisk fiber, som er i fin stand. Derfor slibes det yderste lag af, som efterfølgende kan spartles med et meget tyndt lag, for at udjævne overfladen. Da det er planen, at båden skal males i løbet af denne sæson, påbegyndes de-montage af noget af indretningen i båden. Instrumentbrættet har igennem lang tid været 80% færdig. Nu da det er afmonteret, var det tid til at komme lidt længere. Jeg har igennem et stykke tid, funderet over om en bestemt samling, ikke kunne laves anderledes. I stedet for et skarpt hjørne, ca. hvor man har knæene, vil det være mere optimalt at have en runding. Rundingen gør det nemmere at lave en pæn afslutning med lister og nappa. Krydsfinerplade er ikke så enkelt at bukke, så jeg skærer en masse små lister, af krydsfiner, og limer dem sammen. Rundingen bliver forstærket med glasfiber. Denne løsning er nemmere at få pæn. Den endelige færdiggørelse vil blive gjort løbende. Mariniserings udstyret til motorerne er stort set færdigt og har været det længe. Dette udstyr er bygget ud fra bedste overbevisning, men aldrig testet. For ikke at risikere for store overraskelser, på den første sejltur, skal udstyret testes, inden motorerne lægges i båden. Derfor købte jeg, i juni 2017, en Draco 1700, som kan bruges som "test-båd". Den var stort set skrællet for alt, kun skrog og vindspejl var tilbage, så den er ikke for god at bruge til dette forsøg. Motoren løftes ned, for at måle op til beslag, samt skære glasfiber væk. Der arbejdes on og off på dette projekt, da det viser sig at der mangler lidt forskellige dele til drevet På et tidspunkt havde jeg bemærket at hullerne til skruerne til frontruderne ikke kunne spændes særlig hårdt. Derfor besluttede jeg mig for at skifte fra selvskærende skruer, til gennemgående maskinskruer, med et gevindbeslag på bagsiden. Der er dog temmelig langt igennem glasfiberen i dette område, men det lykkedes at skaffe M5x100 bolte som passer perfekt til formålet. Planen sidste år, som gik ud på at male kanten på dækket, så flybridgen kan monteres så hurtig som muligt, revideres. Det er en bedre ide, at dele malearbejdet op i to større portioner. Det vil sige, at planen nu er at male hele overdækket, ned til samlingen og derefter maler resten(fribord) i anden arbejdsgang.
|