|
Oktober - November - December 2020Mens jeg tænkte lidt over hvordan maleopgaven over vandlinjen skal løses, sleb jeg videre, under vandlinjen. Når jeg inspicerede glasfiberen nærmere, kunne jeg se, at der var en del små hvide pletter i laminatet. Højest 4-5 millimeter i diameter og helt tørre, uden eddike lugtende væske, som ellers kendetegner osmose. Ved at slibe lidt dybere i laminatet, mindre end en millimeter, forsvinder de. Der er formentlig tale om pletvis delaminering af laminatet, på grund af indtrængende fugt. Som nævnt forsvinder de, ved at slibe lidt dybere og jeg beslutter derfor at gøre dette, på hele underskroget, således at der står helt frisk fiber tilbage. Skroget er meget tykt i bunden, 13-14 mm, så rent styrkemæssigt gør det ikke den store forskel, at fjerne lidt fiber. Diverse småskader fræses op og gøres klar til spartling. Ind imellem trænger man til en pause fra slibe arbejdet og jeg begyndte at se på nogle af de drev stumper som jeg har samlet sammen igennem årene. Jeg kunne efterhånden ikke huske hvad der manglede, da det snart er mange år siden, at jeg købte diverse brugte ting. Men det viser sig, at der er både aksler og tandhjul nok, til at samle to stk Volvo Penta SX drev underdele. Jeg havde flere skrueaksler liggende, og til alt held, er der to styk, som ikke er skæve. Tandhjulene ser fine ud, så dem satser jeg på er ok. Alle lejer bliver skiftet. Det vil være fordelagtigt at få sat en vandlinie nu, da der ikke skal laves samme arbejde på skroget, under som over vandlinien. Jeg har en rimelig fornemmelse af hvor den kommer til at ligge, med Mercedes motorerne i, ved at kigge på andre Flyfish både, med en motorisering af nogenlunde samme vægt. Derfor fremstiller jeg tre bukke, som kan placere båden i den rette vinkel. |