|
Juli - August - September 2019Hen over sommeren, brugte jeg mest tid på at installere Mercedes motoren i Draco 1700. Det er en ren funktionel test, så finish har ikke noget at sige, men alligevel tog det tid at få alle detaljer på plads. Som nævnt, gøres der ikke alverden ud af finish, derfor heller ikke nogen ny motorkasse. Når motoren står frit, er det også nemmere at holde øje med hvad der sker. Sidst i August, blev det tid til den første test tur. Turen foregik med største forsigtighed og forløb rimelig planmæssigt. Temperatur og olietryk ser fornuftige ud. Der fremkommer lidt vibrationer i tomgang, i gear. Dette skyldes formentlig vibrationsdæmperen på svinghjulet. Det er en brugt jeg købte, som er monteret lidt "redneck" style, så dette issue tillægger jeg ikke nogen betydning. Med ganske lidt gas (senere opmålt til over 800 O/min) snurrer alting perfekt. Varmeskjoldet over turboen vibrerer, så det må forstærkes. På første tur var omdrejningstælleren ikke tilsluttet. Omdrejningstælleren er beregnet til benzinmotorer og har derfor ikke tilslutning til generatorens W-terminal. Dette problem løste jeg for flere år siden, ved at teste om en Omron induktiv sensor kunne bruges som giver for omdrejningstælleren. Det virkede perfekt dengang, så nu skulle dette system testes i virkeligheden. To af boltene på remskiven på krumtappen skiftes ud med længere udgaver, så der gives to impulser pr. omdrejning. Omdrejningstælleren stilles til 4 cylindret motor. De gamle omdrejningstællere reagerer ikke på signalet fra sensoren, men de nyere som er indkøbt til projektet, er tilsyneladende opbygget anderledes, da de reagerer på det svage signal. Motoren er ikke startet på billedet herunder. Omdrejningstælleren står blot lidt oppe, i hvileposition, uden strøm på. Som der blev testet mere og mere, blev belastningen sat op, længere sejlture og højere hastighed. Et manometer viser at der lades med ca. 0,7 bar ved 3000 O/min.
|