April - Maj - Juni 2024

Tilbage til Draco

Da jeg installerede ruder og flybridge i fjor, opdagede jeg at fordækket er sunket lidt, hvilket betød at der blev en sprække imellem ruderammerne og glasfiberen, i front. Det har formentlig altid været sådan, jeg kan dog ikke huske hvordan det gik, da det hele blev afmonteret. Men da båden blev samlet på værftet, har man formentlig løftet fordækket op og monteret ruderne. Dengang blev rammerne monteret med træskruer, som gjorde at de ikke kunne flytte sig. Jeg ville ikke genbruge træskruer i glasfiberen, da jeg kunne fornemme, at de ikke ville sidde særlig godt, når de blev skruet i, nu for anden gang, i det samme hul. Derfor har jeg lavet gennemgående maskinskruer med M6 gevind, med gevindbeslag på bagsiden. Jeg har boret hullerne i rammerne og glasfiberen op, så der er noget tolerance, men det bevirker at jeg ikke kan løfte dækket op og spænde ruderne, uden dækket synker ned igen. Skruerne kan ikke spændes hårdt nok. Så jeg har lavet en "Draco løsning" for at holde åbningen til ruderne sammen. En stang i midten. Dette ses også på generation 2 daycab bådene.

Denne stang, samt møtrikkerne til de udvendige dæklister bliver dækket af en profil som også skal bruges til kabelføring op til instrumenterne på flybridgen.

I hjørnerne laves beslag som kan dække af, så man ikke kan se samlingen imellem ruderammerne og glasfiberen. Langs med rammerne monteres lister som ligeledes dækker af, så man ikke kan se samlingen.

Gulvpladerne males og beklædes med vinyl. Forskellige vinyler til forskellige stedet. Sort på toiletrummet, brun i kahytten og sort med mønster i opbevaringsrummet ved brændstoftanken. Malingen er den originale brune farve, som er brugt i 1980'erne på ikke synligt træ.

Tilbage