|
Juli - August - September 2018Sensommer og efteråret skulle bruges på at male flybridgen, så den kunne blive klar til montering i løbet af vinteren. Den oprindelige plan var at rulle malingen på, for så at vandslibe til højglans. En del forsøg viste at dette vil blive et ret omstændig arbejde. Et problem, er at lægge et ensartet lag på en overflade, der har mange "krummelurer", som flybridgen jo har, indvendig. Jotun Extreme gloss danner efter ca 1 minut en hinde, som gør at det er vanskeligt, at få malingen til at flyde sammen, når man har flere flader som skal mødes. Det giver ikke så store problemer, når man maler en plan flade, men når man maler en flybridge med mange faconer, giver det lagtykkelses forskelle, som kræver meget slibning at fjerne. Et andet problem, ved rulle påføring, er at rullen introducerer luftbobler i malingen. Forskellige ruller er afprøvet, men uden den store forskel. Boblerne kan næsten fjernes, ved efterstrygning med en god pensel. Problemet er, at det er der ikke tid til, da malingen, som nævnt, efter kort tid danner en hinde. Så det gik op for mig at den bedste løsning nok er at sprøjtemale. Ville helst undgå dette, da det jo kræver en malerkabine, for ikke at svine hele værkstedet til. Men for at afprøve det, sprøjte malede jeg lemmen på fordækket. Det blev det resultat jeg har drømt om. Glat, plan, blank, ensartet. Herefter var beslutningen enkel, flybridgen skal sprøjtemales. Så jeg gik i gang med at bygge en midlertidig sprøjte kabine i værkstedet. Draco 1700 og 1800 køres udenfor værkstedet, mens malearbejdet foregår, blot for en sikkerheds skyld. Første lag maling gik ikke helt som forventet, der kom for meget på, så det begyndte at løbe flere steder. Det lod jeg hærde og sleb, så løberne var borte. Herefter fik jeg installeret noget mere lys, så det var nemmere at se når der er den korrekte mængde maling på. |