Januar - Februar - Marts 2010

Tilbage til Draco

Instrumentbrættet i kahytten får tilpasset en aluplade til instrumenter og med papmodeller vurderes layoutet.

Gashåndtaget på flybridgen bliver hævet, ved hjælp af en plade i mahogny, da det ene håndtag ellers går imod kantlisten.

 

Lidt tilpasning af mahogni profilerne er nødvendig, for at håndtaget sidder korrekt.

Efter lange overvejelser, er det besluttet at droppe ideen om 2 stk. 4,3 V6 benzinmotorer, til fordel for 2 stk. Mercedes OM 603.912 dieselmotorer. Mercedes OM603 er en 6 cylindret rækkemotor på 3,0 liter, har lagt i W124 karosseriet op igennem 1980'erne, støbejerns blok, aluminiumstopstykke, 113 hk ved 4600 o/min. Simpel mekanisk dieselmotor med relativ lav vægt og tilpas max omdrejninger.

Denne motor er ikke officielt blevet anvendt som marinemotor, i forbindelse med Z-drev. Dog eksisterer der et tysk firma, som renoverer disse motorer og kobler dem sammen med renoverede Volvo Penta 270/280 drev. På dette projekt, skal Mercedes'en kobles sammen med Volvo Penta SX drev. Den mest originale måde at gøre det på, er at lave en adaptorplade i 6 mm stål, så det mest anvendte SX koblinghus kan boltes på Mercedes'en. Det mest anvendte SX koblingshus, er det som passer til GM benzinmotorer.

Adaptorpladen tegnes op på PC i AutoCAD og printes ud i 1:1 skalaforhold, for at kontrollere/tilrette pasformen. Pladens udvendige mønster er GM's mønster.

Der er god plads til Mercedes svinghjulet i SX kåben.

Pladens indvendige mønster er Mercedes'ens mønster.

Selve SX koblingen skal monteres på Mercedes svinghjulet. Også dette gøres ved hjælp af en adaptor. Den ses til højre på nedenstående billede.

En papirskabelon af adaptorpladen kontrolleres på motoren.

Der skal laves en model i hårdere materiale end papir, for at lave en mere nøjagtig kontrol. Det er vigtigt at SX koblingshuset bliver centreret omkring Mercedes'ens krumtap. Dog tillader konstruktionen en lille smule unøjagtighed, da motoren skal rettes op til sidst, ved hjælp af en dorn.

Fundamenterne i motorrummet laves, så de har et universal layout og kan bruges til andre motorer også.

Hullerne til transompladen bores efter skabelon.

Tilbage Næste