|
Juli - August - September 2011Det meste af sommeren 2011 ligger projektet stille, da jeg skulle afslutte dødsboet efter min far. Det har været et projekt som tog lang tid og måtte komme i første række. I min fars hus har der været opbevaret en del ting til projektet, og da huset blev solgt, var det nødvendig at flytte alt til det nye værksted. Derfor ser det en smule kaotisk ud omkring båden i disse dage. Ind imellem har der dog været tid til at gøre få ting på projektet. For det meste oprydning. Men også arbejde på adaptorpladen til Mercedes motoren. Der bestilles en laserskåret prototype, for at kontrollere hulplaceringer. Det omhyggelige arbejde med at måle op har båret frugt, alle huller passer perfekt. Der skal slibes ganske lidt i SX svinghjulskåben indvendig, for at den går fri af starteren. Det har vist sig, at dybdeafstandene passer usandsynligt heldigt sammen. Når det hele er boltet sammen, sidder koblingen som den skal, inden for få mm. En testopstilling, hvor motoren kan kobles sammen med transom, stables på benene. Nu er det nemmere at arbejde med at marinisere maskinen. Udstødningshornet passer til V6/V8 motorer, så den ene rør skal skæres af og svejses til. De udstødningshorn, som passer til 3,0 4 cyl rækkemotorer, har desværre røret til den forkerte side. I front af motoren, afmonteres vacum pumpen, og her monteres i stedet en plade, hvor en Jabsco søvandspumpe kan monteres på. Den vil blive drevet af dieselpumpen. Efter montagen på motoren, rettes der få ting på adaptorpladen, og herefter blev der indkøbt 5 stk. Prisen var stort set den samme, om man bestilte 2 eller 5 stk. Delene, som sidder fast i tynde stykker metal, skæres af og bruges til motorbeslag, søvandspumpe flange og koblings adaptor. Efter en smule oprydning, ser der pt. (september 2011) sådan ud på værkstedet. Når man arbejder på et stort projekt, kan man jo ikke bare smide alting ud, så det er stadig en smule kaotisk... |