Draco Modeller

Tilbage til Draco

Af generelle ændringer var 1984 året hvor programmet blev frisket op med blåt og hvidt indtræk, blå stafferinger, samt lyseblå kalecher. Det afløste det brune tema, som havde været brugt i starten af 1980'erne. I slutningen af 1970'erne var nogle modeller med orange sæder, mens andre var sorte/hvide. 

Alu-rammerne omkring ruderne har været både sorte og sølvgrå igennem tiden. Op igennem 1980'erne var de sorte på alle både, undtaget 1.generation Daycab'er (med flade ruder). Fra 1988 blev alle både leveret med sølvgrå rammer. De sorte ruderammer har tendens til at blive lyse, hvis de har været udsat for meget sol igennem et langt liv. F.eks. hvis båden altid har stået udendørs.

Oftest er sideruderne i de ældre både vanskelige at se igennem, det ser ud som om at de er fulde af revner og små luftbobler. De er lavet af kunststof og dette er et tegn på ældning. Man kan forsøge sig med en polering, men vil man have klart syn igen, skal ruderne skiftes.

Med alle modeller følger det berømte runde cocktailbord "telefonskiven", også kaldet "Draco-baren". Vittige personer har sagt at Kåre Drangsholt startede med at tegne dette bord og bagefter båden. Bordet blev modificeret i 1991 ca., da bådenes design også skiftede kurs.

Nyere Draco både er udstyret med manuel og elektrisk lænsepumpe. 

På nær 2400 Summerwind, 2700 Tricab samt en meget sjælden 25 fods hardtop, blev alle både leveret med Z-drev. Alle mærker på undtaget BMW Marine har været brugt. Det vil sige Volvo Penta, Mercruiser, OMC (før Cobra-serien) samt Yamaha. 3400 Opal kunne leveres med både Z-drev og fast skrueaksel, men de er kun bygget med skrueaksel.

 

1700 Daycab. 

Den første 1700 kom til verden i 1970, i knald-orange farve, med en lille sovekabine i forenden, fremvist første gang på bådudstillingen i Stockholm. Kåre Drangsholt stod som konstruktør, men Jan Herman Linge hævdede at den var en formindsket udgave af 2000 Daycab som han just havde designet. Modellen blev ikke nogen salgssucces, før den blev lavet om til den vi kender som 1700 Topless. Modellen blev kun lavet i kort tid og derfor er der kun meget sjældent et brugt eksemplar til salg. Historien om den første 1700 endte med at støbeformene til den blev brændt. 

 

1700 Topless

Sådan kom 1700'eren til at se ud efter at sovekabinen blev fjernet. Den blev også solgt af Coronet som "17 Runabout". Båden på billedet er fra ca. 1982.

 

 

1700 Suntop

I 1984 blev indretningen i 1700'eren ændret, og den blev samtidig omdøbt til Suntop. Forskellen på de to både er at der i Topless'en er sæder på hver side af motoren, samt "ryg til ryg" sæder. I Suntop'en er der en bænk i cockpittets bredde foran motoren og drejbare sæder. 

 

 

1800 Suntop

En videreudvikling af 1700 modellen, introduceret i 1981. Et lille afbræk fra de traditionelle kantede både, var denne. Nu var både frontrude og instrumentbræt buet. Et lille antal blev leveret med en 5.0 V8 motor.

 

(Draco 1800 Suntop som redningsbåd i Tyskland.)

 

1800 Daycab

En anden variant på det 18 fods skrog. I forenden er der en lille sovekabine, og på hver side af motoren er der sæder. Fører og navigatør sædet kan bruges bagudvendt, da ryglænet på disse er hængslet. Den norske kronprins Håkon og den danske kronprins Frederik er sammen set sejle i netop denne model.

 

 

1800 Sunbee

En tredje variant på det 18 fods skrov, var Draco's svar på en "skærgårdsjeep", et udtryk som svenskere og nordmænd bruger om en styrepultsbåd. Her var Draco foran tiden, den blev introduceret i 1982 ca., men blev taget af programmet igen få år senere, den blev ikke den store salgssucces dengang. I dag er denne bådtype til gengæld meget populær i Norge og Sverige.

 

 

1900 Suntop

En videreudvikling af 1800 Suntop. De største forskelle er den integrerede badeplatform, det glatte fribord og et andet instrumentbræt. Af denne model findes der to generationer. Den største forskel på generationerne er vindspejlet, som på den sidste generation er lavet af andre alu-profiler end den første. På de fleste 2. generations både går vindspejlet nærmest helt hen til agter.

 

1.generation

 

2. generation

Draco 1900 Suntop med "langt" vindspejl.

(Draco 1900 Suntop(2. generation) som redningsbåd i Tyskland. Bemærk at vindspejlet på denne båd ikke går helt hen til agter, som det ellers normalt gør på 2-generation Suntop.)

 

2000 Hardtop Sportling

Den allerførste "rigtige" Draco var denne model. Så dagens lys første gang i 1967 og forblev på programmet frem til 1982 ca.

2000 skroget findes i to versioner, med to forskellige overbygninger.

Skrog:

- GT (dyb V bund til høje hastigheder 50+ knob)

- AL-Aqualift (moderat V bund, letplanende, til max 35-40 knob)

Overbygning:

- Hardtop Sportling

- Daycab

 

Kåre Drangsholt lavede en racerudgave til sig selv, helt i sort, døbt "Dracula", med 2 stk. trimmede Volvo Penta B20'ere og specielle drev. Med denne deltog han i forskellige løb og vandt mange af dem.

 

Kåres egen racerbåd, Dracula.

 

2000 Daycab

En anden variant på det 20 fods skrog var denne, som blev Draco's største succes. Introduceret et par år efter Hardtop'en. Denne type lagde grundstenen for en serie af daycruisere fra Draco. I 1985 kom den anden generation, med buet frontrude. Forblev i produktion frem til slutningen af 1980'erne. 

Kåre lavede også en racerudgave af denne til sig selv, i orange, med 2 stk. specialbyggede Volvo Penta B30'ere på 225 hk stykket. Dracula 2, blev den døbt.

 

1. generation

 

2. generation

 

2100 Sportcab

Daycab konceptet blev i 1978 udvidet med to modeller, dette var den ene. På disse både kan man stuve kalechen af vejen under en bred sort lem. Det er ikke nødvendigt at afmontere bøjlerne, man ruller kalechen sammen til en "pølse" omkring bøjlerne, lukker lemmen op, lægger kalechen ned og lukker lemmen igen. Den forreste kaleche ruller man også sammen omkring bøjlerne, men her lyner man et hylster på og lægger den på vindspejlet. Dette system ses på alle Daycab/Sportcab/Suncab fra 1978 og frem, samt 2400 Styling. På den første generation 2000 Daycab var dette lavet lidt anderledes, her var der i stedet støbt et hulrum i glasfiberen bag agterbænken, hvor man lagde den sammenrullede kaleche ned i, for så at knappe et stykke stof på, eller lægge et sort plasticlåg på. Dette system blev også brugt i 1700 Topless. I 1986 kom den anden generation Sportcab, med buet frontrude.

 

1. generation

 

2. generation

 

2200 Topaz

Omkring 1991 gik Draco helt nye veje. Topaz'en var en fuldstændig ny båd, som ikke var let at genkende for Draco-fans. Den havde ingen traditionelle Draco-træk, men i stedet en lav sportslig profil og et design der lugtede af middelhavet. Til dette design hører unægtelig mange cylindre og de fleste blev også leveret med en V8 motor, dog blev der også leveret enkelte med en 205 hk V6'er

 

 

2300 Suncab

Den anden udvidelse af Daycab konceptet var denne 23 fods udgave. Den første generation blev introduceret i 1978 og produceret frem til 1985, hvorefter den anden generation tog over. Den forsvandt fra programmet omkring 1989 men kunne stadig leveres på bestilling. I den første generation var pantry'et installeret i kahytten, mens den blev flyttet ud i cockpittet på den anden generation. 2300 Suncab var i øvrigt den mindste båd der kunne leveres med 2 motorer, men kun ganske få kunder valgte dette.

 

1. generation

 

2. generation

 

2400 Styling

I 1985 søsatte Draco denne 24 fods båd, designet af Jan Herman Linge, som designmæssigt lagde linen for den anden generation af Daycab'er. I modsætning til de andre og mindre modeller havde den en ekstra sovekabine under førerpladsen. Kabyssen er også i denne båd installeret ude i cockpittet. Blev for det meste leveret med en V8 benzinmotor, enkelte havde en 205 hk V6'er, men kunne også fås med to motorer.

 

 

2400 Summerwind

Draco lavede en overgang en sejlbåd, som fik navnet Summerwind.

 

 

2500 Aft Cabin

En usædvanlig sjælden Draco med fast skrueaksel.

 

2500 Flyfish

Introduceret i 1973 ca. Lavet i 500 eksemplarer. Som med den efterfølgende model, Twincab'en, blev de fleste leveret med to benzinmotorer. Denne model er en "rigtig" flybridge, der er styreplads både på flybridgen og i kahytten.

 

 

2500 Twincab

En meget populær model, introduceret i 1975. Fantastisk meget plads, både ude og inde. Forblev i programmet frem til 1986. De fleste modeller i 1970'erne blev leveret med to benzinmotorer, mens flere af de senere modeller blev leveret med én motor. Twincab'en har, foruden kahytten, en sovekabine foran motorrummet under dørken.

 

 

2500 Crystal

I starten af 1990'erne var trenden at selv større både skulle være mere speedbådsagtige. Lave sporty linier var fremtiden. Draco's svar på denne trend var 2500 Crystal. Skrovet var mere pileformet end det gamle 25 fods skrov og selvfølgelig med integreret badeplatform.

 

 

2700 Tricab

En af de meget få Draco både med fast skrueaksel. Blev lavet i starten af 1980'erne men slog aldrig rigtig an.

 

 

2700 Sterling

Søsat første gang i 1988. Det var den anden båd der brød de traditionelle Draco linier. Men stadigvæk med den velkendte kvalitet og smarte detaljer. Mange 2700 ejere har glædet sig over den lette adgang til cockpittet fra agter. I bagenden er der integreret en dør, som kan åbnes og herefter kan man gå fra badeplatformen direkte ind i båden.

 

 

2900 Star

Modelåret 1987 bød på denne "Star", designet af John H. Lindblom. Det var den første båd, som brød det traditionelle Draco-look, bådenes skrov var tidligere altid klinkbygget og havde aldrig haft en stort langt og lavt fordæk. En anden detalje, der skilte den ud fra den sædvanlige linie var badebroen, som var støbt i glasfiber. De tidligere både havde altid haft badebro af rustfrit rør og teaktræ. 

 

 

3000 

Den første udgave på det 30 fods skrov var denne, som bare fik betegnelsen "3000". Dog er den af og til blevet kaldt "3000 Saloon", hvilket er meget passende, når man tænker på den store kahyt. På den originale brochure står der dog kun "3000". En meget utraditionel båd med en kæmpe flybrigde, men intet agterdæk. Introduceret i slutningen af 1971. Fik kælenavnet "bussen".

 

 

3000 Big fish

Den anden 30 fods udgave, også en meget sjælden model. Overbygningen er lavet på næsten samme måde som 2500 Flyfish. Det vil sige en rigtig flybridge båd med styreplads både i kahytten og på flybridgen. Dog er styrepladsen på flybridgen placeret i midten, i stedet for til styrbord.

 

3000 Sunbridge

Den tredje 30 fods model, introduceret i 1978, produceret frem til 1986. Den mest populære båd på det 30 fods skrov. Havde en spøjs anordning i kahytten kaldet "Bed Control". Den bestod i at ryglænet som omkransede det runde spisebord, kunne løftes op med et tryk på en knap, derefter kunne hele forenden bruges som en stor køje. Havde desuden en sovekabine foran motorrummet under dørken. "Bed Control" blev også indført i 2500 Twincab i midten af 1980'erne, men her skulle man løfte ryglænet manuelt. 2400 Styling havde også manuel "Bed Control". 3000 Sunbridge var i øvrigt Veritas godkendt til 18 personer!

 

 

3400 Opal

Draco's 34 fods flagskib fra starten af 1990'erne fandtes i to udgaver. Denne flybridge version var den ene. Opal'en kunne leveres med både Z-drev og fast skrueaksel. Tophastigheden var omkring 5 knob højere med Z-drev. Begge både var det rene overflødighedshorn af luksus. Der er bygget 10 eksemplarer af denne, inden konkursen og de er alle leveret med fast skrueaksel.

Skandinaviens eneste 3400 Opal

 

3400 Zircon

Draco's anden udgave på det 34 fods skrov var denne åbne sportscruiser. Her var farten sat i højsædet. Med 2 x Volvo Penta KAD 42 DP var tophastigheden opgivet til 36-38 knob. Ville man have benzinmotorer, var der to muligheder, 2 x Volvo Penta 570 V8 DP eller 2 x 740 V8 DP, de sidstnævnte motorer gav en tophastighed på over 40 knob.