Skandinaviens eneste Draco 3400 Opal !

Tilbage til Draco

Her er beretningen om min tur til Draco-land d 28-29-30 juli 2008, hvor hovedformålet var at besøge en Norsk Draco-man(d) og se hans 3400 Opal.

Igennem et stykke tid, har jeg haft kontakt til en nordmand, der er lige så Draco-tosset jeg selv. Han har haft flere Draco'er igennem tiden. Senest har han byttet sin 3000 Sunbridge ud med en 3400 Opal. Den er med garanti Skandinaviens eneste, da der kun er bygget 10 stk. i Dracotiden, og alle gik til eksport. Men denne, som har byggenummer 1, har fundet tilbage til sine rødder. Den er udstyret med 2 x Volvo Penta KAMD 42, det vil sige fast skrueaksel, som alle 10 Opal'er er udstyret med. Ingen er leveret med drev, selvom der står i de originale brochurer, at det var en mulighed.

Jeg tog med færgen til Larvik, toget videre til Tønsberg hvor jeg blev samlet op og kørt til Tjøme hvor Opal'en var fortøjret. Mens jeg gik og ventede på at blive samlet op, kunne jeg passende gå en tur på havnen i Tønsberg, hvor der lagde 14 Draco'er + en Draco-Oceancraft Politibåd.

Havnen i Tønsberg.

Efter en kort køretur fra Tønsberg ankom vi i Tjøme hvor Opal'en lå. Og hvilket syn. Opal'en er virkelig et brud på Draco traditionen, men resultatet er fantastisk. En kæmpe flybridgebåd med en stort fordæk, integreret badeplatform og selvfølgelig targabøjle. Kåre(Drangsholt) fryder sig sikkert over synet af båden, fra der hvor han er i dag.

Fra Tjøme gik turen ud i den Norske skærgård til forskellige havne. Nyd billederne af Opal'en og den norske sommer, der viser sig fra sin bedste side.

Opal'en i selskab med en Sunquest 44.

Når man er kaptajn på Flybridge-Cruiseren over dem alle, er man naturligvis nød til at være standsmæssigt påklædt.

Draco reservedelssiden er der link til leverandøren af Draco Equipment.

På flybridgen er der selvsagt fantastisk udsyn. Instrument konsollen er robust og med plads til ekstra instrumenter.

I Norge kan man sejle tæt på land (klipperne). I Danmark går man som regel på grund, hvis man forsøger det samme.

 

Opal'en er udstyret med vinkelgearkasser. Det vil sige at motorerne vender omvendt og placeret længere tilbage i skibet, end på en almindelig skrueaksel installation. Det giver god plads til stikkøjen, eller rettere gæstekahytten. To personer sover meget komfortabelt i gæstekahytten, hvor der er direkte adgang til toilet rummet.

Originale brochurebilleder af gæstekahyt + pantry.

Original brochurebillede af forkahyt.

Originale specifikationer.

Under dæk er der enorm stuveplads.

Kaptajnens plads er veludstyret, billedet taler for sig selv. Gas-gear skiftet er elektrisk.

Badning i de forskellige naturhavne er en dille i Norge, om sommeren. Vandet er både klart og lunt. Her er der udspring fra Flybridgen.

"All good things comes to an end". Så lakker ekspeditionen mod enden. Her er vi på vej ud af havnen, for at sejle til den nærmeste busforbindelse til Tønsberg, så jeg kan komme med toget videre til Larvik. Det har været en fantastisk rejse. Det norske bådliv er i en klasse for sig. Her er man virkelig tosset med at sejle, og der er masser af steder at sejle hen.

Det kan varmt anbefales og jeg har bestemt ikke besøgt Norge for sidste gang.