|
Oktober - November - December 2010Der arbejdes videre på adaptorpladen til Mercedes motoren. Det helt store problem har været at aftegne bolt mønsteret på motorflangen. Internettet er søgt igennem fra a-z og på nuværende tidspunkt er der ingen, som har uploadet en tegning af dette mønster. Derfor færdiggøres skabelonen, som er påbegyndt tidligere på året. Hulafstanden indbyrdes og ind til centrum måles med digital skyderlære, for at opnå største nøjagtighed. Herefter rettes AutoCAD tegningen til. Tegningen indeholder både flange-adaptoren og koblings-adaptoren( det runde hjul i midten). Dette gøres for at billiggøre laser skære processen. Der skal herved kun skæres en part. Efterfølgende skilles delene fra hinanden. Koblings-adaptoren skal drejes ud i både centrum og på yderdiameteren, for at sikre at koblingen ikke hopper, under drift. Dette gøres i en opspænding i en traditionel drejebænk. De seks store huller, er lavet til det formål at spænde adaptoren fast i drejebænkens centrer patronen. Herved kan begge bearbejdninger foretages uden at løsne adaptoren, hvilket medfører den største nøjagtighed. Til alt held, har det vist sig, at det er passende at skære både selve flange-adaptoren, men også koblings-adaptoren i 6 mm stålplade. Når koblingsadaptoren er installeret på Mercedes svinghjulet og der er monteret en GM-SX kobling på adaptoren, kommer denne til at sidde i den korrekte afstand fra kanten af koblingshuset, på nær et par mm. På tegningen kan det ses, at koblingen kommer til at sidde ca. 4,5 mm inde i selve koblingshuset. På en original monteret V6-V8 motor, sidder den ca. 2 mm inde. Det har ikke den store betydning, da akslen som kommer fra drevet, har lang strålegang. Hullerne i agterspejlet fræses rene og der laves den obligatoriske udskæring til styrearmen for oven. Et SX drev samles, uden indmad, og monteres i hullet i agterspejlet, for at kontrollere placering i forhold til bund. Kavitationspladens højde i forhold til bunden er meget tilfredsstillende. Det indvendige transombeslag monteres også, for kontrol. Gulvpladerne i kahytten fræses på mål, med en overfræser. Det er meningen at spidsen af båden skal indrettes lidt anderledes end originalt. Barskabet i bagbord side droppes og der laves en permanent 3 kantet køje. Oprindeligt var der to kistebænke, hvor man kunne lægge en 3 kantet plade imellem, for at danne en køje. Det giver en større køje at droppe barskabet. Der skal laves en luge, så det er muligt at lukke af, til denne køje. Selve fundamentet for køjen skal udformes lidt specielt, for at give plads til lugen ned til bovpropellen. Her kan der faktisk bruges lidt af de gamle materialer. Disse saves til og beklædes med nappa.
De oprindelige plader til hynder fra forenden lægges midlertidig, og bruges senere som model for opsavning af nye plader. Rundt omkring hullet ud til køjen laves paneler i nappa beklædt krydsfiner, med mahognylister. Listerne skal skæres i smig i de fleste hjørner. For at få en god pasform hvor smiget er i to vinkler, er det nødvendigt at fræse fladen med en overfræser. Den store åbning ud imod hulrummet imellem skrovsiden og rygstøtten til kistebænkene, lukkes af med et panel som limes sammen af forskellige rester og senere beklædes med nappa.
Ligeledes lukkes der af for samlingen imellem over og underskrov, med et panel som også senere beklædes med nappa. Selve vinduesvisker arrangementet skal også dækkes ind, bag et panel. Den velkendte American Bosch viskermotor er tidligere erstattet af et arrangement der sørger for at de to forrude viskere kører i takt. Selve motoren er ikke installeret endnu. Men arrangementet er fuld af kanter der kan gribe fat i tøjet, når man kravler ind i køjen. Her får man lidt fornemmelsen af åbningen der bliver ud til køjen.
|