Oktober - November - December 2007

Tilbage til Draco

I midten af oktober kommer båden ind i vinteropbevaringshallen og der kan nu påbegyndes et arbejde, som er mest fordelagtigt at udføre indendørs, nemlig fjerne begge motorer.

På nuværende tidspunkt, er det fast besluttet at begge motorer skal ud, agterspejlet og motorfundamenter støbes om. Vangerne i bunden af motorrummet er i nogenlunde stand, men de bliver alligevel alle skiftet ud, da en af dem er angrebet af råd og de ikke kan bruges til den fremtidige motorkonfiguration.

Motorfundamenterne saves fri ved hjælp af bajonetsav.

Træpladen i agterspejl fjernes, denne var meget fugtig. Agterspejlet skal lamineres med krydsfiner og glasfiber indtil tykkelsen er nået 55 mm. Dette er kravet for at montere Volvo Penta SX drev. Det gamle agterspejl var kun 30 mm tyk. På grund af de gamle OMC'eres ophæng, var det ikke nødvendigt med et tykkere agterspejl.

Fugten i den gamle træplade skyldes formentlig at diverse ting, som har været monteret på agterspejlet ikke har været ordentlig tættet og vand har med tiden kunnet trænge ind.

Skottet foran motorerne saves fri.

Skot foran motorer, samt tank-rum fjernet.

Tank-rum, motorfundamenter m.m. i stumper.

Det blev besluttet i løbet af sommeren at kassere de gamle OMC drev, og installere Volvo Penta SX drev, da båden så vil være fremtidssikret. Det blev samtidig besluttet at bevare motorerne indtil videre. I løbet af efteråret og vinteren blev denne beslutning taget op til revurdering. Det har bl.a. været oppe at vende om motorerne skulle erstattes med et par dieselmotorer. I så fald, ville der blive tale om et par mariniserede Mercedes 300 6 cyl Turbo Diesel motorer. Det har vist sig at disse motorer er vanskelige at skaffe. Der ville givetvis kunne fremskaffes et par slidte motorer, som skulle totalrenoveres. Efter lange overvejelser hvor omkostninger og tidsforbrug kontra den besparelse et par dieselmotorer ville kunne give, blev taget i betragtning, blev ideen med dieselmotorer droppet. Der blev i stedet livet op i en gammel plan.

Der bliver installeret 2 x 4,3 V6 benzinmotorer i min. 205 hk konfiguration.

Den ene motor stod allerede på "lager", da et drev engang blev byttet med den. Den anden motor blev købt i December.

OMC 4,3 175 HK årgang 1989 købt Dec 2007

Yamaha 4,3 V6 205 HK årgang 1989 købt April 2006

 

De har forskellig ydelse på nuværende tidspunkt, men eneste forskel på motorerne der gør effektforskellen, er karburatoren, tændingstidspunktet og knast.

De bliver begge fuldstændig afmonteret og bygget ens op, d.v.s. ens karburator(evt mono indsprøjtning), elektronisk tænding, generator, vandpumpe, ferskvandskøling m.m.

Tilbage Næste