|
Draco 2000 Hardtop motorbytteI efteråret 2009 besluttede ejeren af denne 2000 Hardtop Sportling sig for at den gamle Volvo B20 med 100 drev skulle byttes ud med noget nyere, ikke nødvendigvis helt nyt. I beskrivelsen her, er ombygningen som foregik i vinteren 2009/2010. Valget faldt på en brugt 4,3L V6 motor, samt Volvo Penta 290 drev. Uanset hvilken motor der var blevet valgt, var motorbyttet ikke ligetil. Motorrummet er lavet til B20'eren, som ikke fylder ret meget, desuden har udskæringen i agterspejlet et obskurt mønster. Så der ville under alle omstændigheder skulle skæres i båden. Først afmonteres motor/drev. Transom'en sad ubeskriveligt hårdt fast. Alt er afmonteret og opmåling til den "nye" motor kan begynde.
Samtidig bliver den nye motor frisket op. Ejeren ville gerne have både ferskvandskøling og servostyring, så dette bygges på motoren, mens den stadig er ude af båden. Det afmonteres dog midlertidig senere, da motoren løftes i. Mens projektet stod på, var det vanskeligt at opdrive et V6-V8 udstødningshorn til 290 drevet, og manifoldene dertil kun mulige at skaffe originale(dyre). Desuden har disse manifolde den skavank at vandkanalerne er meget små, så de har tendens til at stoppe til og med stigende motortemperatur til følge. Derfor faldt valget på Mercruisermanifolde, som er nemme at skaffe og tilsyneladende ikke stopper så nemt som den gamle type Volvo Manifold. Det betød så at fra manifoldene og bagud måtte der specialfremstilles et nyt udstødningssystem. På billedet herunder, ses også termostathuset som er specialfremstillet. Motoren afprøves, inden den lægges i båden, her er den på en prøvestand. Prøvestart kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=Vt9G8kNr6_8 Hullet i agterspejlet skal saves større. Det originale udstødningshul sidder for langt væk og kan ikke dækkes af 290 transompladen, så det lukkes med glasfiber senere. Den nederste hul (original kølevandsindsug) bruges til afløb fra udstødningen. Da udstødningen kun kommer ud i én side, selvom det er en V-motor, kan der i særlige tilfælde stå vand i den modsatte side, f.eks. hvis båden ligger skævt. Derfor et afløb. Motorrummet er for smalt til at motoren kan lægges direkte ned. Der må skæres lidt ud i vangerne, for at der er mere plads omkring manifoldene. De originale forreste motorophæng på selve motoren kan heller ikke bruges. Der må svejses nye beslag som boltes fast i båden, og på selve motoren bruges motorbeslag fra en amerikanerbil. Nu er tiden kommet, hvor motoren skal lægges i. Som det kan ses, er servopumpe og varmeveksler afmonteret, for at lette montagearbejdet. Det specielle udstødningssystem monteres. Servocylinderen monteres. Da det originale styrekabel er af ældre dato (men kører fint), kunne det ikke monteres direkte i servo'ens styrerør og der måtte laves en specialløsning. Denne servocylinder blev senere skiftet ud med en OMC Cobra cylinder, da ejeren oplevede den som en smule træg at betjene. Resten af motoren monteres. Drev monteres. Ejeren stod selv for at færdiggøre kistebænken. Denne skulle forhøjes ca. 4cm. Første prøvetur kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=9geDaAlNv7k Senere blev servocylinderen skiftet ud med en OMC Cobra cylinder, da denne er lettere at betjene, end den originale Volvo cylinder. Hertil måtte der fremstilles et specialbeslag. Der er desværre ikke taget noget billede hvor cylinderen er monteret, men med OMC Cylinderen er rattet blevet betydelig lettere at dreje.
|