Startside

Vinterkonservering

 

De fleste har hørt dommedagsprofetier om motorer som er kølet af havvandet, det vil i de fleste tilfælde sige saltvand, som siger at levetiden højest er 10 år. Det er for så vidt også rigtigt at en motor kan ruste op på 10 år eller måske mindre. Saltvand er hård ved støbejern. Men med omtanke kan en saltvandskølet motor leve noget længere, ved almindelig sejlads kan man ikke lige umiddelbart slide en motor op på 10 år, så det vil da være surt at kassere en ellers velfungerende motor på grund af rust. ”Hemmeligheden” for at forlænge levetiden er vinterkonservering.

 

Til almindelig fritidssejlads bliver motoren brugt fra sidst i april til sidst i oktober, det vil sige omkring 6 måneder højest. De resterende måneder står den ubenyttet hen og det er her der skal sættes ind for at forlænge levetiden. Når båden bliver taget på land, løber vandet ikke ud af motoren af sig selv. Det vil sige, at tager man den bare på land og ikke foretager sig yderligere, ja så gnaver rusten videre i motoren.

 

For at vinterkonservere motoren gøres følgende.

 

bullet

Motoren skylles igennem med ferskvand. En vandslange kobles på kølevandsindtaget og motoren startes, bemærk at temperaturen kan stige højere op end normalt, da slangen enten leverer for lidt vand, eller der kommer luftbobler med ind i kølesystemet.

bullet

Karburatormotorer bør køres tør for benzin. Luk for benzinhanen og lad motoren gå indtil benzinen i karburatoren er brugt. Dette kan passende gøres mens motoren bliver skyllet igennem med ferskvand.

bullet

Tændrørene tages ud og med en oliekande pumpes der ca. 3-4 tryk ind i cylindrene, tændrørene skrues i igen. Herefter tørnes motoren. Det vil sige at man kører på starteren, uden at motoren går i gang. Afbryd tændingen med dødmandsknappen.

bullet

Vandet tappes af motoren, der er aftapningspropper.

bullet

Vandet tappes af manifold(e), der er aftapningspropper.

bullet

Motoren fyldes op med en blanding af kølervæske og vand.

bullet

 Manifold(e) fyldes op med en blanding af kølervæske og vand.

Efter disse opgaver kan man sætte båden til vinteropbevaring, for nu er rustprocessen sat i stå, næsten. Dog er det en god ide at tørne motoren et par gange i løbet af vinteren, man drejer på nøglen uden at motoren går i gang, indtil olielampen går ud, eller olietryksmanometeret kommer op. Derved bliver motoren smurt indvendig.

Til foråret tapper man kølervæsken af igen og afleverer den på genbrugspladsen hvis den er meget grumset. Er den ren kan man evt. gemme den til næste sæson. Hæld aldrig kølervæske i naturen.

Man skal ikke gøre noget særligt for at starte motoren igen, selvom man i efteråret hældte olie i cylindrene, den skal nok starte igen uden det store hosten og sprutten.