Startside

  OMC - OMC Cobra

 

OMC drevet blev produceret af Outboard Marine Corporation fra 1962 til 1992. Dog kom det første ”moderne” drev i 1964 da OMC begyndte at anvende en 110 hk 2,5 liters række 4 cylindret Chevrolet bilmotor. De første to år blev der faktisk anvendt en 80 hk V4 motor fra en påhængsmotor.

OMC "480" prototype med V4 motorenhed fra påhængsmotor.

Mens OMC’s konkurrenter, Volvo og Mercruiser, boltede motoren fast på indvendig side af agterspejlet og drevet udvendig, gik OMC helt andre veje. Drevet og motoren blev boltet sammen og derefter monteret i bunden af båden. Der er så savet et tilpas stort hul i agterspejlet hvor et mellemhus stikker igennem. Mellemhuset er forseglet med agterspejlet ved hjælp af en stor gummi-membran, så motoren kan vibrere frit. Disse motorer blev kaldt ”Stringer OMC”  fordi de er monteret på de langsgående vanger i bunden af båden som på engelsk hedder ”stringers”

 

For at drevet kunne dreje, valgte Mercruiser og Volvo at anvende traditionelle kardanled til at overføre kræfterne til drevet. Men OMC gik også her andre veje. Til kraftoverføring benyttede de i stedet et kugletandhjuls arrangement, på engelsk ”ball gear”

Ball gear, det højre hjul sidder inde i det venstre. Hvis de ikke ligger på samme akse, bliver der et stort slid på fingrene. Det vil sige at drevet ikke kan trimmes på traditionel vis. OMC løste dette problem ved at vippe hele motoren i stedet.
 

Da denne metode ikke kan tåle at akserne kører skævt på hinanden, blev kræfterne overført til et hus som drevet var monteret på. Heri sad tandhjul som førte kræfterne videre lodret ned i drevet og omkring denne akse drejede drevet.   

Selvom OMC benyttede en del anderledes løsninger, er den løsning der måske skiller sig mest ud, nok gearskiftet. Mens konkurrenterne benyttede mekanisk gearskifte med et kabel fra drevet op til styrepladsen, er de første ”Stringer OMC’er” udstyret med elektrisk gearskifte. Princippet er ganske simpelt. Der sidder to elektromagneter i det nedre gearhus, på skrueakslen. En til frem og en til bakgear. Når man sætter 12 Volt til magnetspolen til fremgear, bliver en kraftig fjeder magnetiseret og den trækker sig sammen og griber derved omkring et nav og trækker skrueakslen med rundt. Samme princip i bakgear. Men i 1977 ophørte OMC med elektrisk gearskifte og gik over til mekanisk gearskifte.

 

En anden pudsig detalje ved ”Stringer OMC’er” er power trim funktionen. På grund af kugletandhjulet, der overfører kræfterne til drevet, kan det ikke lade sig gøre at trimme det under fart. OMC løste dette problem ved at installere en eldrevet gevindspindel i forenden af motoren(R4 eller R6 cyl, samt ældre V8), derved kunne motor med drev vippe i de bagerste motorophæng, som sad tæt på agterspejlet og drevet kunne så trimmes til den rette vinkel, det hang jo fast på motoren. For at tilte drevet op, når man skulle have frigjort skruen for reb eller ruser, eller have båden på trailer, foregik det ved hjælp af en elmotor og en tandkrans, som kunne tilte drevet højt op, hurtigt. Drevet var hængslet udenfor agterspejlet for at dette kunne lade sig gøre.

OMC Stringer drevet trimmes ved at løfte motoren i de forreste ophæng, elektrisk eller hydraulisk.

 

For at tilte drevet helt op, løftes det med stor hastighed ved hjælp af en tandkrans.

I begyndelsen af 1980’erne lagde OMC hovederne i blød. De var nød til at indse at moderne drev havde kardanled, motor og drev monteret på agterspejlet, mekanisk gearskifte(som de allerede havde taget i brug i 1978), samt hydrauliske cylindre til powertrim.

 

Det resulterede i at Cobra drevet blev introduceret i 1985. Et fuldstændig skift fra de tidligere ”Stringer OMC’ere”. Nu benyttede OMC de detaljer som tegnede fremtiden drev, et drev som var monteret på agterspejlet, med hydrauliske cylindre til powertrim, forenden af motoren monteret til de langsgående vanger i bunden og bagenden på et beslag på agterspejlet. OMC havde virkelig startet fra bunden, og stort set kasseret alt hvad der tidligere var lavet. Dog havde en enkelt ting overlevet. Bunden af drevet stammer fra den sene serie af ”Stringer OMC’erne”, altså dem med mekanisk gearskifte. Og disse stammede faktisk fra store Evinrude påhængsmotorer, som var en afdeling af OMC.

 

Til Cobra’en valgte OMC at bruge det samme hulbillede i agterspejlet som Mercruiser og den samme placering af de forreste motorophæng. Derved havde man et godt argument for at sælge motorer til værfter der ellers tidligere kun havde anvendt Mercruiser.

 

I 1993 indgik OMC og Volvo et ”joint venture” og begyndte fremstillingen af et hybrid drev som blev kaldt Cobra når OMC solgte det, og SX når Volvo solgte det. Dette drev havde det bedste fra begge verdener, OMC’s moderne design og Volvo formidable koniske kobling.

 

Med Volvo’s indtræden i 1993 kan man sige at OMC’s ingeniører blev sat på sidelinien, det sidste ”rigtige” OMC drev forlod fabrikken i december 1992.

 

D 23. december 1998 købte Volvo OMC’s moderne fabrikker i Lexington, Tennesee, og fik alle rettigheder til at producere OMC drev, så den dag i dag, kan man stadig købe et Cobra drev, der står blot Volvo Penta SX derpå, og det er blevet moderniseret løbende.

 

Har man i dag et OMC Cobra drev behøver man ikke at fortvivle, selvom mærket ikke eksisterer længere. Da Volvo Penta har overtaget OMC og har ført produktionen videre med en opdatering, frem for at aflive konceptet, kan det lade sig gøre at finde flere Volvo Penta reservedele som passer på OMC Cobra motor/drev. Det kan også lade sig gøre at montere et Volvo Penta SX drev på en OMC Cobra transomplade. 

                                                      (SX drev på Cobra transomplade)