Startside

Dobbelt vs. enkeltpropel

I 1982 introducerede Volvo Penta Duoprop Aquamatic drevet. Et drev som egentlig lignede de andre Volvo drev, den store forskel var underdelen. Her var der nu monteret 2 propeller, som oven i købet drejede hver sin vej. Dog er det ikke Volvo der har fundet på at dreje to propeller hver sin vej, det blev set langt tidligere på krigsvåben i form af torpedoer.

 

Men Volvo var de første som fandt på at lave et Z-drev med modroterende propeller og tog patent på systemet. Det udløb for en del år siden og Mercruiser begyndte så at producere et tilsvarende drev.

 

Kigger man i salgsbrochurer igennem tiden fra Volvo Penta, er fordelene listet op.

   

bullet

Lavere brændstofforbrug

bullet

Færre vibrationer

bullet

Bedre acceleration

bullet

Større kursstabilitet

bullet

Højere tophastighed

 

Men hvordan er virkeligheden?

De listede fordele kan forventes ved bytte fra single til Duoprop, men som altid er der forhold der spiller ind. Generelt kan det siges at småbåde ingen eller meget ringe glæde har af Duoprop. Dvs. omkring 24 fod eller derunder. De forskellige bådfabrikanter har næsten aldrig udstyret disse både med duoprop.

 

Et problem som helplanende både tit oplever, er at man skal køre med rattet fra side til side for at holde en nogenlunde lige kurs ved lav fart, i havnen. Erfaringer viser at dette problem faktisk ikke kan afhjælpes med Duoprop. Det er ofte den pris man må betale for at have en hurtiggående båd. Dog er problemet minimalt i visse planende både med dobbelt motorinstallation. Erfaringer har også vist at Volvo SX drev er meget mere retningsstabil ved lav fart end 290 drevet.

 

I bakgear kan der være en mærkbar forskel mellem duo og singleprop. Duoprop'en trækker betydeligt bedre i bakgear.

 

Hvis man ønsker højere tophastighed, kan Duoprop være en løsning. Men det kræver en fornøden motorkraft. Er ens motoreffekt i underkanten i forhold til båden, kan duoprop'en ikke hæve topfarten nævneværdigt. Motoren vil få for meget at slæbe på, og ikke være i stand til at nå max omdrejninger. Men har man en stor båd med stor motor kraft, kan hastighedsforøgelsen være betragtelig. Her kan motoren trække det større bladareal, som er nødvendigt for at give båden mere fart.

 

En båd, som med stor sandsynlighed ville få glæde af at bytte drev, har følgende egenskaber:

bulletEn eller to kraftige diesel eller benzin motorer
bulletHøj vægt
bullet25 fod eller mere i længde
bulletTophastighed mellem 25 og 45 knob