Startside

Bilmotorer, bådmotorer, er der nogen forskel?

 

Der er delte meninger om dette emne, det er dog et faktum at de fleste bådmotorer har begyndt deres liv som person eller lastbilmotor. De er så blevet tilføjet forskellige finesser for at passe til det maritime miljø.

 

Tidlige Volvo Penta benzinmotorer stammede fra Volvo’s egne personbiler. I rækken kan nævnes B18, B20, B23, B30. De stammer fra biler som f.eks. Amazon og 164. En spøjs benzinmotor som Volvo lavede til deres lastbiler i 1950 og 60’erne, fandt vej til bådene i en kort periode. B36 hed den, det var en vaskeægte V8 motor, helt og holdent lavet af Volvo. Nogle af dieselmotorerne stammer også fra Volvo’s lastbiler.

               

(Volvo Penta MB36 V8 årgang 1961 med gearkasse)

                                                                (Volvo B36 V8)
1.Oliefilter 2.Tændrørsledninger 3.Ventildæksel 4.Låseskrue for luftfilter 
5.Indsugningsmanifold 6.Benzinpumpe 7.Vandpumpe 8.Køleblæser 9.Svingningsdæmper 
10.Tændingsmærke 11.Generator 12.Aftapningshane 13.Topstykke 14.Svinghjul

 

I dag er alle Volvo Penta benzinmotorer fra GM. 3.0 R4, 4.3 V6, 5.7 V8 osv. Disse stammer fra biler som f.eks. AstroVan og Corvette. Volvo Penta er i dag stoppet med at bruge 3.0 motoren.

 

Mercruiser bruger nøjagtigt samme motorer.

 

Både Volvo Penta og Mercruiser har i en periode brugt Ford V8 motorer, som f.eks. stammer fra Mustang.

 

Mens OMC eksisterede, benyttede de også GM R4 V6 og V8, samt Ford V8.

 

Det er ikke let at få en konkret liste frem på hvad der helt nøjagtigt er lavet om, det har formentlig også ændret sig igennem tiden, man har fundet på flere ting for at forlænge holdbarheden af motoren.

 

bulletDet første der springer i øjnene er manifoldene, de fylder meget og er tunge. De er lavet i støbejern med kanaler til kølevand for holde temperaturen nede, luftgennemstrømningen i et motorrum på en båd er ikke særlig høj. Et par manifolde uden køling vil få temperaturen i motorrummet til at stige betragtelig og med risiko for brand, hvis de kommer for tæt på noget let antændeligt.
bulletEn bilmotor har altid en cirkulationspumpe til at flytte vandet rundt i motoren, på marineudgaven er der tilføjet en ekstra pumpe til at hente vandet ind ude fra havet. Den sidder enten i drevet eller på motoren. Den sørger for at pumpe en overmængde af koldt vand ind til motoren, termostat og cirkulationspumpe sørger for at der kommer den rette mængde ind i motoren, resten bliver brugt til at køle manifoldene med.
bulletToppakningen er lavet af andre materialer, for at forhindre korrosion. Er der varmeveksler på motoren, så den kører på kølervæske som en bil, bør valget af pakning dog være ligegyldigt.
bulletFrostpropperne er lavet af korrosions bestandigt materiale. Igen, hvis motoren kører med kølervæske, burde denne detalje være ligegyldig.
bulletVentilstyrene er lavet af korrosions bestandigt materiale. Dette bør ikke overses, da disse er udsat for den fugtige og salte luft ved havet, når båden ikke benyttes. En båd kan tit ligge stille i længere tid af gangen og det er netop der at korrosion begynder. Korrosion er det sidste man ønsker på en del hvori der kører noget frem og tilbage.
bulletKnastakslen har en anderledes profil, tilpasset arbejdsopgaven at drive en båd frem. Højt moment ved lave omdrejninger er et krav.
bulletTermostaten i en havvandskølet marinemotor åbner ved en lavere temperatur. Motorens arbejdstemperatur ligger på 60 –70° max, da saltet i havvand krystalliseres hvis det bliver varmere. Det vil medføre at motoren stopper til indvendig.
bulletGenerelt er der lavet små finesser, der er med til at nedsætte risikoen for brand.

 

Ovenstående er egne erfaringer, samt oplysninger fundet på nettet. Med hensyn til frostpropper og toppakning, så kan man selvfølgelige argumentere for at anvende marine delene selvom motoren er ferskvandskølet, da det aldrig er en dårlig ide at bytte en del ud med noget der er mere korrosionsbestandig end reservedele fra biler.