Startside

Draco 2000 Daycab med Mercedes V8

Draco 2000 Daycab kunne faktisk leveres originalt med V8 motor, dog er de fleste leveret med Volvo 4 cyl motor.

Her er en kort billedserie af en Draco 2000 Daycab, som har fået installeret en Mercedes 4,5 L V8 motor fra W116 karosseriet med Bosch K-jetronic indsprøjtning og 225 hk ved 5000 o/min. Maskinen er koblet sammen med et OMC Cobra drev.

På motoren er det originale OMC shift assist beslag monteret. Det er nødvendigt at dette beslag følger med drevet, og altså bliver bygget på den motor som man kobler drevet sammen med. Ellers er det vanskeligt, nærmest umuligt, at hive drevet i frigear. Shift assist beslaget er en mekanisme, som afbryder tændingen et kort øjeblik, når man forsøger at hive drevet i frigear. Motoren dykker ganske kort i omdrejninger og det letter gearskiftet til neutral.

Da denne Mercedes motor aldrig er leveret som marine motor, er der blevet specialfremstillet et par vandkølede udstødningsmanifolde af rør og plade. Køling foregår ved hjælp af to Bowman varmevekslere. Den ene til motorolien, den anden til ferskvand i motoren. Pumpen i drevet forsyner oliekøler og udstødningmanifolde med vand, mens en separat pumpe koblet på krumtappen med en rem, forsyner varmeveksleren til motorvand.

Testtur.